/ Indonesië

Puzzelen met planningen

Na ons verblijf van bijna twee maanden, ruilden we het rustige gemotoriseerd-vrije Gili voor het drukke Bali. Onze eerste en voorlopig enige stop was Kuta, waar de lawaaierige bromfietsen door veel te nauwe straatjes zoeven. De planning was om ons verblijf hier 'zo kort mogelijk' te houden, niet in het minst omdat Kuta niet een topbestemming is, maar ook omdat we Bali nog zullen bezoeken in mei, samen met Elise en Thomas.

Bali doet wel eens iets oproepen van 'honeymoon'-eiland. In Kuta is daar alleszins weinig van te merken, met welluidende boodschappen als 'two in the pink, one in the stink' (netjes geïllustreerd) en 'used to be princess but now... bitch!'. De romantiek die een honeymoon-eiland moet hebben is ver te zoeken. Maar ze kennen wel de 'special honeymoon price', of een veelzeggende 'hello, good afternoon, need something, five dollar, please!?'. Echter, als je hand in hand loopt, ben je vanzelfsprekend een 'honeymooner', en krijg je zeker ook een extra 'special price, for you, sir'. Zelf willen we eigenlijk niks liever dan een normale prijs.

Hoe dan ook, we waren hier niet voor onze honeymoon, wel om ons visum te regelen. Een twee maanden-visum Indonesië blijkt een sociaal visum te zijn. Dat maakte het verlengen een stukje moeilijker - je hebt een local nodig die optreedt als 'sponsor', wat allerminst wilt zeggen dat je geld van die mens krijgt - en bijgevolg vooral langer en duurder. Het zou, volgens de duursten in de reeks visum-extension service kantoortjes, minimaal 10 dagen duren en ons elk zo'n 80 euro kosten voor 30 dagen extra Idonesië. Gelukkig konden we het, na wat onderhandelen, een flink stuk goedkoper en vlugger voor elkaar krijgen. En het is nog altijd heel wat goedkoper dan het land uit en in vliegen.

Daar zaten we dan, meer dan een week in Kuta... dus hadden we tijd om te plannen wat we die week zouden doen, maar ook tijd om het vervolg van de reis te plannen. We hebben Indonesië flink onderschat, met 5 eilanden in de top 15 van de grootste eilanden ter wereld. Aangezien ook Thomas en Elise naar Indonesië komen in de tweede helft van mei om Bali en Java te bezoeken, wilden we onze planning toch afstemmen op die van hun.

We waren de zondag aangekomen in Kuta. We hebben nog veel gedaan de zondag: visum-kantoortjes afgelopen en naar het Discovery-centre, een winkelcentrum, geweest om te zien of ze het scherm van onze laptop konden herstellen. Dat laatste zonder succes. De maandag gaven we ons paspoort af om ons visum te laten regelen en gingen we naar Rimo, een groter electro-winkelcentrum in Denpasar. Na heel wat over en weer geloop, bleek dat ze het juiste scherm niet hadden. De prijs die ze vroegen om het juiste - als dat al het juiste zou zijn - te laten overkomen van Java was bijna het dubbele van de normale prijs van een scherm en meer dan het dubbele van onze oplossing. We weigerden om zoveel te betalen en ook de iPad-oplossing was te duur. We hebben er al heel veel met een iPad gezien, en hoe meer we het ding zien, hoe minder we er door gecharmeerd zijn: duur en je kunt er niet eens deftig op typen :).
Nope, we hebben ons gewoon een nieuw scherm aangeschaft. Zo'n scherm om aan een gewone pc te hangen. Akkoord, het is een beetje belachelijk om rond te reizen met een scherm in de rugzak, maar het werkt wel, het was veeeel goedkoper dan een laptopscherm en we kunnen het thuis ook nog gebruiken. Bovendien was er toch nog plaats over in de rugzak ;-).

De volgende dagen deden we zo weinig mogelijk per dag, om onze week gevuld te krijgen. We wisselden regelmatig van hotel, en daar was telkens wel meer dan één reden voor. De dinsdag gingen we op zoek naar het derde hotel, waar we vooral de wifi testten. Wegens 'bedbugs' en toch slecht werkende wifi, veranderden we de donderdag van kamer in datzelfde hotel. Ook dat bleek niet te voldoen, en de zaterdag veranderden we dan toch nog maar eens van hotel voor een nacht of drie.

De woensdag zwommen we een heel eind, de donderdag was het 'rustdag' en gingen we naar het strand, onder meer gaan kijken naar de vele surfers. Vrijdag hebben een vlucht geboekt naar Sulawesi en een pakket verstuurd naar huis - dat was al gepland voor we ons nieuwe scherm kochten - en de zaterdag zijn we naar de Carrefour geweest om wat spullen te kopen. Zondag brommerden we in het zuiden van Bali, naar het overroepen Uluwatu. Dat neemt niet weg dat er heel erg mooie stranden en kliffen zijn op weg er naartoe. Maandag haalden we ons visum op en dinsdag vlogen we naar Makassar, Sulawesi. Op 11 mei zijn we terug in de luchthaven van Denpasar, ongeveer op hetzelfde moment dat Elise en Thomas gepland zijn aan te komen, in dezelfde luchthaven, als alles goed meezit. Als dat geen quasi perfecte planning is ... .

We swapped our stay at motorized-free Gili for the busy, hustling-bustling Bali. Our first, and so far only stop was Kuta, where noisy motorbikes drive through too narrow streets. We planned to stay here as short as possible, certainly because Kuta is not really a top-destination, and also because we will meet our friends Elise and Thomas here, and we want to visit Bali with them.

What we can say so far about Bali, or better Kuta, is that it is not really the honeymoon-destination you may think it is. Messages like 'used to be princess, but now... bitch' are not really the most romantic ones, as well as 'two in the pink, one in the stink'. Nope, it's not our favourite destination, but we had to be here for our visa-extensions. We'll be back in Bali later, but we doubt Kuta will be one of the places we will visit again...